MJK de första 70 åren…

En dag med okänt datum år 1950 bildades vår anrika intresseförening, Motorjournalisternas Klubb, MJK, av bland andra Graham Berg. Han arbetade då dels hos MHF dels som frilans på Allers och Aftonbladets motorsidor. I den nära kretsen kallades han för ”pastorn”. Detta på grund av sin sedvanliga hälsningsfras ”Frid broder!” Andra betydelsefulla personer för MJK:s tillkomst var Gunnar Agrell på Jordbrukarnas Föreningsblad och senare Land, samt Nisse Nilsson, chefredaktör på MHF:s tidning Motorföraren. Till MJK:s förste ordförande valdes Nils Stille, före detta sportchef på DN.

På 50-talet dök snabbt nya motortidningar upp och även veckotidningar hade motor- och trafiksidor, vilket snart spred sig till dags- och kvällspress. Expressens tuffe motorskribent Lennart Öjesten, före detta Motor, gick hårt fram, inte minst mot amerikanska bilar. De skulle ”ses på avstånd eftersom de var så dåligt sammansatta att man annars såg skarvarna”…  Lennart fick 1974 Stora Journalistpriset för sin bevakning av ”oljekrisen”.

Kända motortidningar var Motor, motorsporttidningen Racing och tidningen Fart med färgstarke Tommy ”Tompa” Wiking som ung redaktör, Teknikens Värld då med Flyg, och Teknik för Alla för att nämna några.

1950 fanns det i Sverige 250 000 bilar och bensinpriset var 55 öre litern.
En Ford Tudor de Luxe betingade ett pris på 4 000 kr och en Volvo PV 444 med 40-hästars toppventilsfyra på 4 500 kr.

50-talet var också årtiondet då bilarnas fenor började växa allt mer för att dra till sig blickar och kunder.
På 60-talet flyttades fokus till stora hästkraftssstinna motorer, men fortfarade var ”biffiga” jänkare med ”dollargrin” för många bildrömmen.

I slutet av 60-talet kom Saab med V4-modellerna 95, 96 och helt nya 99, som blev början till en helt ny inriktning mot större modernare modeller, så småningom med turbomotorer. Viktiga händelser för Volvo var bland annat nedläggningen av PV544 hösten -65, 140-debuten 1966 och lanseringen av prestigemodellen 164 1968. Volkswagen lanserade 1974 den småbil som kom att ge namn åt en hel klass – Golf, som 1975 i GTI-version på 110 hk blev tidens verkliga geting och inte lämnade konkurrenterna någon ro.

Bilbranschen drabbades i början av 70-talet av den stora oljekrisen, vilket bland annat fick till följd att literpriset för bensin bröt igenom enkronasgränsen och att kravet steg på mindre,  mer bränslesnåla bilar. Efter bilindustrins avmattning vid den här tiden började Japan övergå från licenstillverkning till egenproduktion, vilket kom att bli en spark i ändan på världens biltillverkare. Motorpressen och därmed MJK blomstrade som aldrig förr.

Ett resultat av det var att klubben 1985 inrättade sitt Stora Motorjournalistpris på initiativ av ordföranden Stig Björklund. Mottagare av den ansenliga prissumman på som mest hela 20 000 kr var under åren Sven-Åke Haglund (Vi Bilägare), Ola Sigvardsson (Vi Bilägare), Håkan Matson (Expressen), Rolf Gildenlöw (dåv Folket), Marianne Sterner (Vi Bilägare), Jan Thellner (Norrköpings Tidningar), Agneta Roth (Kvällsposten), Lars Swärd (dåv Svenska Dagbladet), Staffan Borglund (tv:s Trafikmagasinet), Dag E Hogsten (Teknikens Värld), Bo Wennerberg (Vi Bilägare), Anders Hultman (Svenska Dagbladet), Bosse ”Bildoktorn” Andersson (frilans) och Sören Sehlberg (Motorföraren).

Prisets bidragsgivare var Motor, Teknikens Värld och Vi Bilägare, men tyvärr blev det allt svårare för juryn rent praktiskt att sålla fram värdiga kandidater. Klubbens förhoppning är dock att kunna återinföra ett pris i någon form. Ett annat arrangemang som rann ut i sanden var det årliga Manöverprovet, som upphörde på 80-talet. Detta på grund av tre deltagares totala dominans år efter år.

En stor begivenhet i början av 90-talet var den första ”MJK-dagen” på Hotel Sheraton i Stockholm 1992 initierad av ordföranden Erik Friberg, där såväl kommunikationsminister Mats Odell som Dr Pehr G Gyllenhammar var inbjudna.

90-talets senare år präglades dock MJK av stiltje, men 1998 valdes den driftige Ingemar Norberg till ny ordförande och väckte klubben ur dvalan med en rad uppskattade aktviteter med både medlemmar och PR-folk inbjudna.

En av dem var återupplivandet av MJK-dagen på Terrängcamp Ekeby söder om Stockholm. Som gammal  helikopterpilot i marinen fick han tillträde till denna militäranläggning våren 1999 och bland aktiviteterna ingick terrängkörning, prov med grävmaskin och voltning i simulatorbil. Dessutom fältmässig utspisning av härlig ärtsoppa!

Året därpå fyllde MJK 50 år, vilket firades av Ingemar som pappa till både en jubileumsbok skriven av Erik Friberg och stor jubileumsmiddag på Älvsjömässan i Stockholm  med Prinsessan Lilian som hedersgäst, förutom ett stort antal medlemmar och folk i bilbranschen. Sessan nappade direkt på inbjudan när hon fick veta att Stora Motorjournalistpriset detta år skulle utdelas till maken ”Prins Bertils minne” med henne som utdelare. Pristagare var Trafikmagasinets Staffan Borglund.

I mitten av 2000-talet stod Ingemar för ännu ett avgörande initiativ genom att tillsammans med Johannes Gardelöf dra igång denna hemsida för att serva MJK-medlemmarna i deras dagliga arbete. De här åren lyckades han också införa klubbens bästa medlemsförmån – presslegitimationen, utfärdad av Det Norske Veritas.

I november 2009, sju år före sin död, överlämnade så Ingemar Norberg av hälsoskäl ordförandeklubban till Bengt Edman, då vice ordförande, som fick det tunga uppdraget att förvalta arvet och hålla liv i klubben inför årsmötet 2010. Under några år växlade sedan Joakim Dyredand och Edman på ordförandeposten.

Som ordförande höll Bengt Edman bland annat i klubbens populära 65-årsfirande 2015 på Scanias testanläggning i Södertälje, där provkörning av långtradare och bussar avrundades med delikat middag. Andra initiativ var en ny medlemsmatrikel i tryckt form 2014, återinförandet av hedermedlemskapet till förtjänstfulla medlemmar och  en ny klubbnål i modernare design.

År 2018 tog vice ordförande Torbjörn Stålenhag över klubban och 2021 valdes Bengt Dieden till ny ordförande.

Bengt Edman,
efter en förlaga av Ingemar Norberg.

MJK:s ordföranden i kronologisk följd

Nils Stille, DN
Gösta Holmström, Motor
Tage Lind, Svensk Motortidning
Stig Björklund, Teknik för Alla
Erik Friberg, Motor
Kenneth Hagberg, Motorföraren
Rolf Gildenlöw, frilans
Sverker Dahl, FLT-Press
Ingemar Norberg, Trafik & Motor
Bengt Dieden, filans
Thord Sköldekrans, Automobil
Ingemar Norberg, Trafik & Motor
Bengt Edman, frilans
Joakim Dyredand, frilans
Bengt Edman, frilans
Joakim Dyredand, Auto Motor & Sport
Bengt Edman, frilans
Torbjörn Stålenhag, Allt om Husvagn & Camping

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår