2022-07-13
Sommarhälsning och årsmötesprotokoll
Kära medlemmar i MJK.
Finns det något som beskriver den svenska sommaren lika bra som Carl Antons visa ”Om maskrosor och tjärdoft”? Den visar svenskarnas intensiva längtan efter de korta sommarveckorna och man kan faktiskt känna tjärdoften när man hör honom sjunga:
"Jag målade våran brygga med tjära,
fast jag vet att det finns impregnering av moderna sort.
Men det luktar så gott när man kommer nära,
och den lukten behövs när sommarn är kort".
Om några dagar stänger Sverige för semester och för en gångs skull ser ju vädret ut att bli bra. Ingen klagar då på värmen som annars anses vara ett bevis på för höga koldioxidhalter i luften och ett tecken på att jorden är på väg att gå under. Vi människor behöver sol och värme även om vi naturligtvis ska ta ansvar för vår planet också. Där är ju som det heter i Mercedes-reklamen: There is no planet B.
Själv bor jag i en annan del av Europa där sommarvärme anses helt normalt och ingenting man ser som någon anledning att ta semester. Under juli och augusti arbetar man här på som vanligt och tar istället semester i oktober eller november när turisterna åkt hem. Jag frågade igår på verkstaden, som hjälper mig med renoveringen av en 2 CV -60, om de tänkte ta semester nu. Semester, sa verkmästaren, nej varför skulle vi göra det? Och glad var jag att höra detta då det betyder jag kanske kan ha bilen klar till den artificiella bilkön i Tourves som körs i 2 km/h den 15 augusti vilket alltid är en helgdag.
Ledig tid kan man tillbringa på så många sätt. Nyss fick jag ett lass med gamla engelska motortidningar (Classic & Sportscar) från 90-talet och dessa kan man ägna sig åt hur länge som helst. Vilka skribenter, vilka artiklar och framförallt vilka bilar! Även för er som inte var med på den tiden kan jag rekommendera dessa publikationer som är läsning av mycket hög klass. Just avslutat en artikel om Citroën GS Birotor som jag själv en gång haft nöjet att få åka i. Bilen var förmodligen en av de absolut bästa på marknaden när den introducerades 1973 men den blev ändå ingen succé. Bilarna krånglade och fabriken erbjöd sig att köpa tillbaka dem av kunderna så av 834 tillverkade finns det kanske ett hundratal kvar idag och dessa är "collectors items" i högsta grad. Tillsammans med SM var det modellen som kastade Citroën i klorna på Peugeot några år senare men det är en helt annan historia.
Bland all information om elbilar finns idag en och annan nyhet om bilar med förbränningsmotor också. Idag kom pressmeddelande från Mazda om att de introducerar en stor och helt nykonstruerad sexcylindrig dieselmotor i sin suv CX-60. Alltid roligt med tillverkare som vågar gå sina egna vägar, bara att hoppas att bilen går ett bättre öde tillmötes än Citroën GS Birotor.
Det har väl aldrig någonsin hänt så mycket på bilmarknaden som det gör idag och vi befinner oss mitt uppe i detta skeende. Spännande men det ställer också stora krav på oss, annars går det som i dagstidningarna när man läser biltester där redaktionen blandar äpplen och päron i en salig röra. Det är ett helt nytt tankesätt man måste tillämpa när man skriver om elbilar och i grunden är inte ämnet så svårt. Det gäller också att inte glömma bort att skriva om själva bilen och inte bara fixera sig vid räckvidd och laddmöjligheter. Är du osäker får du gärna höra av dig till MJK så ska vi förklara hur det hänger ihop.
Till hösten hoppas vi kunna erbjuda våra medlemmar att vara med på en aktivitet, kanske hos en svensk biltillverkare. En liten omväxling till att resa runt och testköra hybrider som vi hoppas ska bli uppskattad. Vi får ju inte glömma att Saab fortfarande finns med i leken även om personbilstillverkningen är nedlagd. Volvo gör också annat är personbilar och det kanske är väl så kul att få hantera en grävmaskin som att köra ännu en eldriven suv. Vi har också vår superbiltillverkare Koenigsegg som visserligen inte gör några dumprar men väl världens snabbaste och tekniskt mest avancerade sportbilar. Fortsättning följer…
PS...Klicka här för all läsa protokollet från vårt senaste årsmöte i PDF-format.
Styrelsen önskar alla medlemmar en riktigt skön sommar!


Bengt Dieden, ordförande.