2021-12-15
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR
Kära medlemmar i Motorjournalisternas Klubb.
Vi kan bara konstatera att snart är ytterligare ett år till ända och den vanliga frågan inställer sig: Vart tog det vägen? Vi lär åldras mindre om vi färdas i hög hastighet. Färdas vi med ljusets hastighet, då åldras vi inte alls. Färdas vi ofta med ljudets hastighet lär det finnas en mätbar minskning i vårt åldrande. Kanske bara en filosofisk tanke men så mycket kan vi nog vara eniga om, hastigheten i vårt arbete ökar ständigt.
De äldre kollegorna kan berätta om journalistuppdrag som kunde vara en vecka och sedan tog det dagar och veckor att få texten publicerad. Idag är resorna korta och pressen på att få fram material är så stor att det nästan måste vara klart innan man sätter sig i testobjektet. Är detta bra? Ja, det förser läsaren med rykande färsk information men utsätter journalisten för stor press. Denna press kan vara sporrande men också tröttande utan att vi märker det. Att vara motorjournalist idag kräver att man är både listig och stark, som björnen Baloo uttryckte det. Tiden går i alla fall fort och det är nog därför vi reagerar när nyåret närmar sig.
Året har inneburit att vi fått nya medlemmar som vi önskar välkomna i vår krets men också att andra lämnat oss. Jag tänker framförallt på två medlemmar som gått bort under året med stor saknad från klubbens sida. Håkan Nilsson kämpade länge mot sin sjukdom och provade alla tänkbara behandlingar för att komma undan den. Till slut fanns inget mer att göra och Håkan lämnade oss i augusti månad i en ålder av 63 år. En stor chock blev det när vår vice ordförande, Bo Norvinge, helt nyligen gick bort efter att just ha kommit hem från ett reportageuppdrag i Lyon. Bosse blev blev bara 51 år och lämnade ett stort tomrum efter sig. Vi beklagar dessa våra medlemmars frånfälle och våra tankar är med dem och deras närmaste.
Året har också inneburit en stark frammarsch för alla typer av elektrifierade fordon Sällan har vi väl upplevt en sådan omställning inom bilvärlden och fokus har helt förflyttats från förbränningsmotorer till bilar som helt eller delvis drivs av elektricitet. För 100 år sedan började stambanorna i Sverige att elektrifieras vilket några decennier senare förvandlade ångloken till museiföremål. Kommer det att gå på samma sätt med bilarna? Inte lika självklart och vi vet alla var skon klämmer. När tågen får sin ström uppifrån så måste bilarna ha den med sig vilket gör dem större och tyngre och dessutom måste batterierna också laddas med jämna mellanrum. Som journalist måste vi här vara objektiva och ge sakkunnig information till våra läsare, vilket betyder att vi måste kanske sätta oss på skolbänken igen. Bilarna har ofta fått bära hundhuvudet för miljöförstöring och detta ställer nu ännu större krav på oss journalister. Nu gäller det att i första hand stå på läsarnas/kundernas sida och se till att inte alla nya bilar kostar över en halv miljon kronor, ett sanslöst pris som ofta döljs i olika typer av privatleasingkontrakt.
Framtiden ser ändå ljus ut för oss motorjournalister. Mobilitet kommer alltid att ha hög preferens hos människor, vilket gör vårt arbete både viktigt och intressant. Införandet av eldrivna bilar gör att motortidningar nu attraherar även en ny kundkategori som tidigare aldrig skulle köpt en sådan publikation tidigare. Ingenting kan dock tas för givet och att köra in på en, ska vi kalla det ”energistation”, kommer i framtiden att kunna liknas vid att besöka en välförsedd bar. Här kommer olika former av flytande och gasformiga bränslen att tillhandahållas liksom olika typer av elektrisk laddning. Vi är bara i början av en mycket intressant utveckling och det är här du som motorjournalist spelar en central roll och vi ska göra allt vi kan för att stötta dig.
Resandet har minskat på grund av Covid19 men detta har gjort att vi fått se fler provkörningar på svensk mark. Alltmer arbete sköts från hemmet och sammankomster sker numera ofta med datorns och/eller telefonens hjälp. Mycket av detta kommer säkert att fortsätta efter den dagen då viruset dragit sig tillbaka. Vi kommer därför även nästa år att hålla vårt årsmöte elektroniskt och det gör det ju också lättare för dig som medlem att deltaga. Datum är fastställt till torsdagen den 24 mars och vi önskar dig välkommen kl 15.00. Instruktioner om hur du ansluter dig kommer att sändas ut i god tid inför mötet.
Till sist vill jag på hela styrelsens vägnar tacka dig för i år och tillönska
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR

Bengt Dieden
Ordförande