• Andre Citroën 1878 - 1935

2019-10-01

HUNDRAÅRSCHAMPAGNE I PARIS MEN INGEN SVENSK IMPORTÖR - Hur ska det gå för Citroën i Sverige?

För 100 år sedan såg framtiden ljus ut för André Citroën. Han hade på den franska regeringens uppdrag tillverkat granathylsor under hela kriget och hade just fått en stor summa pengar för att bygga en ny fabrik förutom den han redan hade vid Seine. Det vara bara ett problem - kriget tog slut. Citroën var inte överdrivet bilintresserad, det ifrågasätts om han någonsin skaffade sig körkort, men bilar låg i tiden och sådant har en livskonnässör som Citroën känsla för. Bilar var dessutom modernt och miljövänligt då de inte lämnade någon hästspillning efter sig på Paris gator och en fabrik hade han ju redan. År 1919 såg den första bilen dagens ljus och på den vägen har det fortsatt även om grundaren själv inte fick vara med längre än till 1935. 

Citroën var en mycket dynamisk person som såg bilar i ett större sammanhang. Det dröjde inte länge förrän även lastbilar och bussar stod på programmet och sedan blev det taxibilar i Paris och busslinjer över hela Frankrike. Till skillnad från många andra franska biltillverkare klarade man den ekonomiska krisen på 30-talet även om Michelin var tvungna att ta över. Idag utgör Citroën en frisk fläkt inom PSA som gruppen motpol till det mer traditionspräglade märket Peugeot och lyxbilen DS.

André Citroën arbetade också för att öka försäljningen på andra marknader än den franska och började därför etablera dotterbolag som skötte importen i dessa länder. Redan på 20-talet bildades därför ett sådant importbolag i Danmark medan Sverige fick vänta till 50-talet. Citroën bedrev då inte bara importverksamhet utan agerade även som återförsäljare och hade verkstäder i eget namn. Någon stor volym fick man väl aldrig upp och att modellen Ami6 hade varit Frankrikes mest sålda bil under flera år hjälpte inte. Den gick inte hem i Sverige annat än hos entusiaster så inför år 1964 var Paris trötta på det hela och övervägde att lägga ned hela verksamheten i Sverige.

Näst högste chefen var då en fransman vid namn Sonnery och han var gift med en svenska. När han hörde om nedläggningsplanerna protesterade han och menade att det fanns en potential i Sverige. Han fick då uppdraget att ta hand om den och blev chef för Automobiles Citroën Sverige, en post han behöll till 1968 då han fick samma jobb men i Portugal. Citroën breddade sitt sortiment och började tillverka bilar mer anpassade för Sverige och blev även stora inom transportbilssektorn. Man hade ju faktiskt startat en trend med sitt HY-skåp som kom att utgöra inspirationen för alla mindre transportbilar och är det än idag. Motorn och drivningen fram gjorde att lastutrymmet kunde lätt anpassas efter kundens behov.

Från en tid på Tegeluddsvägen i Stockholm flyttade man till Spånga med kontor och ett palatsliknande showroom. Försäljningen svarade kanske inte upp till förväntningarna så man överlät bilförsäljningen till en annan aktör och fortsatte bara som importör. Efter några år lämnade Citroën över även den funktionen och var nu endast biltillverkare för den svenska marknaden. På PR-sidan gjordes vad man kunde men man kan gissa att det hos den svenska importören, FSC-bilar, inte alltid var lätt att komma överens med de franska huvudmännen. Att det råder olika affärskulturer i dessa länder är ingen hemlighet och gissningsvis hade detta gått ut även över försäljningsresultatet.

Hårdare villkor från Paris har även fått återförsäljarna att sitta emellan och missnöjet har spritt sig. Det talas om ren lynchstämning på möten som importören haft med sina återförsäljare och detta har knappast motiverat till en större försäljning av Citroën. De flesta ÅF har valt att satsa på sina andra märken istället. Sedan i somras är nu läget detta att importbolaget och PSA har kommit överens om att avbryta samarbetet från och med årsskiftet. Det har i sin tur medfört att många poster hos importören är inte besatta längre och Pontus Hede, som varit pressansvarig, lämnade sin tjänst den sista augusti. Det är väl inga överord att säga att hela företaget går på tomgång just nu och några pressresor är väl knappast att tänka på. Tyvärr medverkar allt detta till att minska Citroëns marknadsandel som knappt uppgår till en procent idag. Bristen på lämpliga tjänstebilar sägs vara en bidragande orsak men detta har aldrig varit Citroëns starka kort. Mest säljande modell är C4 Cactus som inte bara sticker ut med den nya fjädringen och en avskalad interiör utan en massa onödiga instrument och kontroller.

Vem kan då axla manteln och ta över? De namn som nämnts är K W Bruun, som idag har Peugeot och DS, samt Hedbergs bil, återförsäljare av bl a Ford. Personligen tror jag inte på någon av dessa då PSA säkert söker en ny och ”hungrig” importör som bara ägnar sig åt att etablera Citroën på den svenska marknaden. Något säger mig att man har ett äss i rockärmen som man vill vänta med att kasta in. Kanske vi kommer att se ett Automobiles Citroën Sverige på nytt som med full kraft satsar på att etablera sig här igen. Precis som Citroëns VD, Linda Jackson, säger: Alla behöver inte tycka om Citroën men de som gör det gör det desto mer. Time will tell.

Bengt Dieden

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår