2019-05-13

Grattis Koenigsegg!

Den 28 januari 1938 var både en glädjens och en sorgens dag i Tyskland. På morgonen hade Rudolf Caracciola, med en Mercedes, slagit ett hastighetsrekord på Autobahn mellan Frankfurt och Darmstadt. Högsta fart på allmän väg kallas rekordet och det körs över en flygande kilometer i båda riktningarna. Bilen som användes var en Grand Prix-vagnen W125 med större motor och extremt strömlinjeformad kaross och noteringen blev 432,7 km/h.

Senare samma dag skulle Auto Union göra ett försök att slå rekordet men det slutade med att den mycket populäre racerföraren Bernd Rosemeyer förolyckades och Mercedes rekord kom att stå sig. I nästan 80 år stod sig rekordet. Ingen hade färdats fortare på allmän väg förrän den 4 november 2017 då den 33-årige svenske test- och tävlingsföraren Niklas Lilja från Munka-Ljungby slog det. På en avlyst landsväg i Nevada slog han inte mindre än fem världsrekord och detta med en helt igenom svensk bil. Medan Mercedes hade använt sig av en speciellt framtagen bil för rekordförsöket gjorde Lilja rekordkörningarna med en kundbil i standardutförande. Låt vara ett ganska avancerat fordon men dock med en bil som vem som helst kan köpa om han eller hon har tillräckligt med pengar på bankkontot. Bilen är naturligtvis en Koenigsegg och modellen heter Agera RS. Motoreffekten är imponerande 1360 hk men här räcker det inte bara med en stark motor. Det gäller att allt stämmer, inte minst aerodynamiken. För lite downforce och bilen blir luftburen, för mycket downforce och däcken överhettar. En punktering i dessa farter är naturligtvis ödesdiger. Lilja uttrycker det respektfullt så här: ”Går något fel i den här hastigheten har man extremt lite tid på sig att hitta en lösning som gör att man överlever…”

Nu gick i alla fall allt bra och detta är några av resultaten:

Flygande kilometern (två riktningar)                               Lilja 445,63 km/h                                      Caracciola 432,69 km/h

Flygande mile (två riktningar)                                          Lilja 444,76 km/h                                      Caracciola 432,36 km/h

Högsta hastighet på allmän väg                                    Lilja 457,94 km/h                                     

Acceleration/bromsning 0-400-0 km/h                          Lilja 33,29 s                                             

Det kan inte nog understrykas att bilen Lilja använde var i standardutförande utan extra hjälpmedel. I praktiken var det en kundbil man hade lånat för testkörningen. Däcken stod under ständig övervakning av Michelin men visade sig klara proven så bra att de inte behövde bytas under rekordförsöken. En liten men nog så intressant detalj om däcken: Man kunde inte använda däcktrycksövervakning i fälgarna. Denna väger visserligen bara 30 g men i 450 km/h blir detta 130 kg och det skulle gett alldeles för stor obalans. Däcken som användes var Michelin Pilot Sport Cup2 monterade på kolfiberfälgar av Koenigseggs egen tillverkning.

Mer kuriosa:

Bränslet som användes var amerikansk E85 tankat vid vanlig station. När accelerations- och bromsprovet kördes hade det blivit så varmt att föraren var tvungen att slå på luftkonditioneringen. Vid toppfartsprovet gav Lilja full gas först vid 300 km/h och växlade inte upp till högsta växeln förrän vid 370 km/h. Sista kontrollen av instrumenten gjorde han i 420 km/h. Vinden gjorde att det var fartskillnad mellan de bägge körningarna. Christian von Koenigsegg påpekar dock att även med motvind och uppförsbacke var deras bil snabbare än Bugatti. Han berättar vidare att två veckor efter Koenigseggs rekordkörning blev det chefsbyte hos Bugatti. Mercedes-museet däremot sände gratulationer via Instagram. Med lite modifikationer på bilen är nästa mål att klara 300 mph (482,8 km/h)

Är det då förnuftigt att hålla på med sådant här idag? Finns säkert olika uppfattningar om detta men jag har inga invändningar. Alla inblandade är fullt medvetna om riskerna och gör det för att de på olika sätt är stolta över sin produkt. Koenigsegg har behövt vandra en lång väg för att komma till den positionen de har idag och innerst inne tar vi svenskar nog åt oss lite av äran också. Ängelholmsföretaget har visat att de vill gå i bräschen för användning av lätta material och avancerad motorteknik. Hybriddrivna bilar finns redan på programmet de flesta motorer körs på etanol. Så länge kunderna är beredda att betala priset (från en miljon Euro) så är det bara att fortsätta och då är ett rekord av detta slag den bästa reklamen. Nu väntar vi bara på 300 mph.

Bengt Dieden

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår