Bilhistoria från A till Ö, med början på A

Vi börjar denna serie om världens biltillverkare under de första 70 åren och i viss mån en summarisk presentation om produkten. Bara på bokstaven A finns cirka 360 biltillverkare registrerade under dessa år, en del under kort ja mycket kort tid och vissa förekommer fortfarande i en eller annan konstellation. På grund av den mängd biltillverkare som existerat genom åren lägger vi tonvikten på de mer kända tillverkarna och givetvis också på de fortfarande existerande bilmärkena men även en och annan mindre känd för att ge lite ”bränsle” till världens bilhistoria.

 

Abadal

Abadal tillverkades mellan åren 1912-14 av återförsäljaren för Hispano-Suiza i Madrid, Francisco Abadal. 1908 flyttades tillverkningen till Barcelona.

 

Abarth

Abarth tillverkades i Turin, Italien, mellan 1950 och 1974. Abarth är i grunden ett österrikiskt klingande namn, medan Abarth som bil var en liten varvvillig och snabb men också en ekonomisk vehikel. Abarth-bilarna tillverkades av Carlo Abarth (1908-1979) som också tävlade på motorcykel i sitt hemland. Han emigrerade från Österrike till Italien 1945. Abarth-bilarna gjorde sig också känd i tävlingssammanhang där man skördade segrar världen över.

 

A.B.C.

A.B.C. (Amendee B. Cole) tillverkades i St. Louis, USA, 1005-10. Den kallades till en början Autobuggy på grund av sin tidstypiska highwheeler-look, anpassad till landsbyggdens eventuellt existerande vägnät. Den tillverkades med två eller 4-cylindriga motorer som var antingen luft eller vattenkylda.

A.B.C. 1920-27 tillverkades bilar i Hersham, England, med 2-cylindriga 1.2-liters luftkylda boxermotorer med toppventiler. Tillförlitligheten var dock det som fattades. Dess goda vägegenskaper gjorde att försäljningen höll i sig i sju år. Totalt såldes c:a 1500 A.B.C.-bilar.

A.B.C. Staffordshire, England, mellan 1969-75 tillverkades byggsatsbil som var baserad på BMC Mini. Bilen var trehjulig, kostade 400 Pund och var försedd med en sportig kaross.

Abingdon, namnet kommer ifrån Abingdon, Berkshire, England, staden som senare blev känd genom Morris Garage, M.G-bilarnas hemort. Företaget i Abingdon som egentligen tillverkade delar till tändningssystem försökte sig även på biltillverkning mellan 1902-1903 men som stannade vid en tvåcylindrig och en liten encylindrig motor på vardera 9 och 3,5 hp.

 

Abingdon

Namnet kommer ifrån Abingdon, Berkshire, England, staden som senare blev känd genom Morris Garage, M.G-bilarnas hemort. Företaget i Abingdon som egentligen tillverkade delar till tändningssystem försökte sig även på biltillverkning mellan 1902-1903 men som stannade vid en tvåcylindrig och en liten encylindrig motor på vardera 9 och 3,5 hp.

 

A.C.

A.C. (Auto Carriers Ltd) grundades 1907 i Thames Ditton, Surrey, England, av John Weller och John Porwine, för att tillverka 3-hjuliga transportfordon. 1913 började företaget tillverka fyrhjuliga bilar med fransktillverkade 1.0-liters volym. 1921 började A.C. bilarna att användas tävlingsmässigt och skördade där många segrar, bland annat i RAC-rallyt. Den mest kända och legendariska sportvagnen som A.C. producerade var onekligen Cobra. A.C.-bilarnas framfart uppmärksammades av Carroll Shellby som såg till att montera in en Ford V8 på 427 kubiktum. Därav den framgångsrika tävlingsbilen med namnet Shellby Cobra, men då man även tillverkade 3-hjuliga långsamgående invalidfordon kunde A.C. tillverkaren skryta med att vara tillverkare av de snabbaste men också de mest långsamma fordonen. Pengarna tog slut i början på 80-talet och företaget köpes upp av den skotske affärsmannen David McDonald. Tillverkningen av de engelska A.C.-bilarna lades ned 1986.


 

Acadian

Acadian, sammansattes i Oshawa, Canada, 1962-71. En del av General-Motors bilar som marknadsfördes i Canada såldes under namnet Acadian. Den första bilen var i grunden en Chevy II som fick namnet Acadian Canso. Tillverkningen upphörde 1968 då sänkningen av tullavgifterna gjorde det mindre lönsamt med sammansättning i Canada.

 

Ace

Ace, en liten tvåsitsig bil med en motor på 10 hp tillverkades i New South Wales, Australien, 1904.

 

Acme

Acme-bilarna tillverkades i Pennsylvania, USA mellan 1903-11. Under perioden förekom inte mindre än nio olika modeller som producerades av ett företag vilket tidigare tillverkat Reber-bilar. De små tidiga bilarna försågs med 2-cylindriga motorer medan de senare och större modellerna fick 4- eller 6-cylindriga motorer. Bilarna såldes dessutom med livstidsgaranti!

 

Adams

Adams, H Adams, började sin verksamhet 1903, i Kent, England, med att erbjuda satser för konvertering av hästvagnar till motordrivna fordon. Motorn var placerad på en speciell enhet, som ersatte framhjulen och styrdes med ratt. År 1905 tillverkade Adams en liten 2-cylindrig bil som han saluförde som One of the Best, men den var inte bättre än att tillverkningen upphörde redan i början av 1906.

 


Adams/Adams-Hewitt

Adams/Adams-Hewitt, tillverkades i Bedford, England, mellan 1905-1914. I början av tillverkningen kallades bilarna Adams-Hewitt, Hewitt efter konstruktören. De tidiga bilarna försågs med en eller tvåcylindriga motorer och pedalmanövrerade planetväxellådor. Senare övergick Adams till mer konventionella lösningar. Men 1913 återgick man ånyo till det gamla systemet med liggande motor under golvet, planetväxellåda och kedjedrivning, med speglande resultat.

 

Adams-Farwell

Adams-Farwell, Iowa, USA, började med att tillverka en 3-cylindrig bil med roterande stjärnmotor som presenterades på marknaden 1905. En femcylindrig modell, som utvecklade 45 hp, lanserades 1906. Cylindrarna och vevhuset roterade i horisontplanet kring en fast axel och fungerade därigenom även som svänghjul. Dessutom fungerade därmed också kylningen av den luftkylda motorn utmärkt. Tillverkningen av Adams-Farwell-bilarna upphörde 1913.

 

Ader

Ader, tillverkades i Seine, Frankrike, 1900-1907. Ingenjör Clément Ader var den förste att installerade telefoner i Frankrike. Ångdrivna flygplan stod också på agendan men detta blev han till slut tvingad att ge upp försöken med. 1900 konstruerade han sin första bil som hade en 900 cc V2 motor på 8 hp. Clément Ader var pionjär när det gäller V-motorer. Med den motorn uppskrämd till 15 hp kördes bilen i Paris-Wien tävlingen 1902. Senare under samma år kördes Paris-Madrid, men då hade bilarna bestyckats med V8-motorer. Inga segrar noterades dock. 1903 konstruerade han den första V4-motorn men 1905 satsade Ader på raka 4-cylindriga motorer, bara den minsta V2-motorn hängde med till slutet 1907.

 

Adler

Adler, bilen som under större delen av sin 41-åriga existens var en av Tysklands mest respekterade mellanklassbilar. Den tillverkades under åren 1900 till 1941 i Frankfurt-am-Main, fram till 1932 under ledning av Heinrich Kleyer (1853-1932). Kleyer började med cykeltillverkning, skrivmaskiner, motoriserade 3-hjulingar och vidare som legotillverkare för Karl Benz och Gottlieb Daimler fram till sin egen Adler. Namnet Adler (Örnen) började han att använda på sina cyklar redan 1895. Adler-fabriken blev totalförstörd under kriget men fick ingen hjälp med återuppbyggnaden. Trots detta visades ett par prototyper 1948 med karosser från Karmann och Wendler, men någon tillverkning blev aldrig av. Istället togs Adlers återförsäljarnät över av Volkswagen. Adler tillverkade motorcyklar fram till 1957.

 

A.J.S.

Den välkända engelska motorcykeltillverkaren A.J.S. hade redan fuskat på den lätta lastbilsmarknaden då man 1930 startade sin personbilstillverkning. Bilen A.J.S. Nine innehöll en 4-cylindrig sidventilsmotor på 1 018 cc. Priset 1931 var 230 pund vilket var förhållandevis dyrt. Tillverkningen övertogs 1931 av Willys-Overland Crossley Ltd och lades ned 1933, då hade cirka 3 300 A.J.S.-bilar tillverkats.

 

Ales

I Tokyo, Japan, tillverkades 1921 en experimentbil som ledde till serietillverkning 1924, under namnet Otomo. Bilen kunde förses med två olika motorer, en på 780 cc och en på 1.6 liter. Tillverkningen upphörde 1927.

 

Alfa Romeo

Det största namnet inom bilens och bilsportens historia torde utan tvekan vara Alfa Romeo då man i stort sett utan uppehåll deltagit i tävlingar sedan 1911. Alfa-delen av namnet står för Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, ett företag som startade 1910 för att tillverka en helt igenom italiensk bil i Portellofabriken. En fabrik som tidigare varit sammansättningsdepå för de franska Darracq-bilar. Till att börja med tillverkade man två modeller, med sidventilmotorer, som ansågs vara värdiga konkurrenter till Fiat Isotta-Fraschini och Italia. 1915 togs A.L.F.A.-fabriken över av Nicola Romeo som 1918 bytte ut namnet till Alfa Romeo. En av de mest kända Alfa Romeo modellen som dominerade tävlingsbanorna mellan 1946-1948 var Alfetta 158. Den mest allmänt kända småbilen från Alfa Romeo torde vara 70-talets Alfasud (Alfa syd) ritad av Giorgio Giugiaro och försedd med en avancerad 4-cylindrig boxermotor på 1186 cc som utvecklade 63 hk. På 1970-talet tillverkades även Alfa Romeo Montreal med V8- motor på 200 hk.

 

Alpine

Automobiles Alpine började 1955 som en liten tillverkare av sportvagnar, men genom sina tävlingsframgångar blev firman Renaults tävlingsavdelning. Den första Alpine-kupén hade en Renault 4CV-motor på 21 hk (trimmad 38 hk) och en plastkaross ritad av Michelotti. Bilen hette 106 och kunde från 1956 fås med den större Dauphine-motorn. I början av 1970-talet hade Alpine blivit en rallybil att räkna med, inte minst genom 1600-modellen.

 

Alvis

Under nästan ett halvt sekel var engelska Alvis en av de mest respekterade bilarna. Det hela började med att en skeppsbyggare och en ingenjör inledde ett samarbete 1920. Namnet Alvis kommer av två ord, aluminium och vis (det latinska ordet för styrka). Den sista bilen från Alvis var modellen TF21 innan Rover tog över 1965.

 

AMC

Den 1 maj 1954 bildades American Motors Corporation (AMC) efter en sammanslagning av biltillverkarna Nash och Hudson. Bilarna som tillverkades försågs fram till 1958 då de döptes om till Rambler. Hösten 1967 lanserades Javelin som svar på Ford Mustang och Chevrolet Camaro. Kompaktmodellen Hornet tillverkades från 1970, likaså sub-kompakten Gremlin. Den stora Ambassador och Javelin försvann från programmet 1975 och ersattes av den egenartade Pacer som var en tredörrars fyrsitsig halvkombi med stora glasytor. AMC köptes sedermera av Chrysler Corporation efter att franska Renault varit inblandad i företaget.

 

Armstrong-Siddely

En engelsk biltillverkare i Coventry som genom en fusion mellan bilbyggarna Armstrong-Whitworth och Siddeley-Deasy 1919, resulterade i en fullskalig, kraftfull och ansedd biltillverkare med namnet Armstrong-Siddeley. Tillverkning av Armstrong-Siddeley bilar pågick fram till 1960. Den sista modellen av Armstrong-Siddeley var Star Sapphire som tillverkades i 980 exemplar.

 

Aston Martin

Är en av Englands mest kända biltillverkare men också en av de mest konkursdrabbade under åren från begynnelsen 1922 och framåt. Namnet kommer från konstruktören Lionel Martin i kombination med namnet på den backtävling, Aston Clinton, som kördes i Buckinghamshire där Lionel Martin hade haft en del framgångar i en Singer-bil. Den välkända och fortfarande använda DB-beteckningen på numera Ford-ägda Aston Martin bilarna härstammar från 40-talet då den välkända traktortillverkaren David Brown köpte såväl Aston Martin som Lagonda. Lagondaköpet var egentligen bara för att få tillgång till den motor som W.O. Bentley konstruerat och som placerades i såväl Lagonda som Aston Martin, efter andra världskriget.

 

Auburn

Bilfabriken Auburn Automobile Company var belägen i Auburn, Indiana, USA och tillverkade bilar från 1903 och fram till 1936. Fram till 1925 bestod produktionen av konventionella bilar, men vitaliserades sedan av E.L. Cord och blev då berömd över i stort sett hela världen. Från 1935 kunde Auburn-bilarna förses med kompressor som höjde motoreffekten från 115 till 150 hk samt en speedster-kaross ritad av Buehrig. Auburn 851/852 med Speedster-kaross drog sedermera även till sig replikabyggarnas intresse.

 

Audi

August Horch lämnade på grund av osämja med styrelsen, Horch Motorwagenwerke, då han ville satsa mer på biltävlingar. Han grundade därför ett eget företag 1910 som han döpte till Audi vilket är det latinska ordet för det tyska horch (hör eller lyssna). På grund av en serie ägarbyten försämrades ekonomin likt flera andra liknande företag. Därför grundades 1932, på inrådan av Sächsische Staatsbank, Auto Union AG där de fyra biltillverkarna Audi, DKW, Horch och Wanderer ingick. Efter kriget hamnade företaget på den östtyska sidan och namnen Audi, Horch och Wanderer försvann. DKW återuppstod i Ingolstadt, Västtyskland, 1949 och tillverkade en version av förkrigsmodellen Meisterklasse. Tillverkningsnamnet var Auto Union vilket köptes av Daimler-Benz 1958. 1965 lär mer än 25 000 DKW-bilar med 3-cylindriga tvåtaktsmotorer stå osålda runt fabriken. Samma år köpte Volkswagen hela fabriken försåg den senaste DKW F 102 med en 4-cylindrig 4-taktsmotor och namnet Audi. Den första Audi-modellen kallades limousine 1966 kom en lyxigare version, Audi L och en starkare variant, Audi 80L samt en kombi som benämndes Variant. Efter en lite knackig start så hade försäljningssiffrorna på den första serien nått upp till nära en halv miljon exemplar och 100-serien nära en miljon tillverkade bilar och på den vägen är det fortfarande.



 

Austin

Herbert Austin hette grundaren till bilföretaget Austin Motor Co Ltd, Birmingham, England, 1906. Det var också mannen som konstruerade den första Wolseley bilen 1896.
Produktionen vid Austin Motor Co Ltd var relativt blygsam med en årsproduktion på cirka 30 bilar de första åren. Austin blev känd och omtyckt bil inte minst genom dess tillförlitlighet, som det för övrigt var lite si och så med under bilens barndom.
Den största framgången före andra världskriget torde ändå vara Austin Seven som också licenstillverkades i en mängd länder. De mest kända och populära Austin modellerna i Sverige torde ha varit A35 och Mini. Men många andra Austinmodeller, som A40, A55, 1100 och Maxi-modellen blev populära i Sverige på 50 och 60-talen. Det tillverkades också en Austin-bil i USA mellan 1903 och 1920, den hade dock inga bindningar till den engelska Austin-tillverkaren.

 

Austin Healey

1952 konstruerade Donald Healey en sportvagn där han använde den 2.7-liters stora motorn från Austin A90 Atlantic. Han döpte bilen till Healey Hundred, med tanke på den förväntade topphastigheten på 100 miles i timmen (160 km/h). Han ställde ut bilen på London Motor Chow 1952. Leonard Lord, vd på den nyligen bildade British Motor Corporation (BMC), såg då bilen som skulle kunna nå framgång på den amerikanska marknaden, där Austin A90 Atlantic inte lyckats. Lord och Healey kom överens att samarbeta vilket resulterade i att bilen lämnade utställningen med det nya namnet Austin-Healey 100. 1957 flyttades tillverkningen till M.G.-fabriken i Abingdon. Austin-Healey Sprite Mark V var den sista modellen som rullade ut ur fabriken 1971.

 


Auto Union

Företaget bildades 1932 och omfattade bilarna Audi, DKW, Horch och Wanderer vilka också tillverkade bilar i respektive namn. De enda bilar som bar Auto Union-namnet var ett antal Grand Prix-bilar som tillverkades mellan 1934 och 1939 samt några trecylindriga DKW-bilar som tillverkades efter 1958. Den enda bilen som enbart existerade under namnet Auto Union var den tvåsitsiga sportkupén 1000Sp.